søndag 19. februar 2012

Fastelavnsboller med bringebærkrem




Ingredienser:
  • 100 g gjær (jeg har brukt 2 poser tørrgjær for søtdeig)
  • 5 dl Helmelk
  • 1 dl vann (temperert)
  • 200 g TINE Ekte Meierismør
  • 200 g sukker
  • 1 kg hvetemel siktet (ca.) 
  • 1 ts kardemomme
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver 

Pensling:
  • 1  sammenvispet egg
 
Kremfyll: 
  • 3 dl TINE Kremfløte
  • 2 ts vaniljesukker
  • 1 dl syltetøy
  • Friske bringebær
Dryss ved servering: 
  • 1 dl melis

Bilder: Lidyll photo
Boller:
Bruker du tørrgjær som meg, gjør du slik:
Bland allt det tørre i bakebollen. Smøret må enten smeltes, eller ha stått i romtemperatur og blitt mykt, slik jeg foretrekker. Ha smøret i det tørre og kna inn i blandingen. Helmelk blandes med varmt vann, slik at blandingen kjennes lunken. Spe på litt og litt i deigen mens du knar.
Sett ovnen på 200 grader, forvarm.
La deigen forheve i a 30 min på et lunt sted.
 
Lag til emner som du ruller runde og plasserer på bakepapir på stekefat.
La emnene få heve i ca 20 min under et klede eller plast.
 
Steketid:
Sett stekefatet med bolle emnene midt i ovnen i 8-10 min.

Bringebærkrem:
Bland kremfløte med litt vaniljesukker i en bakebolle. Visp med stavmikser/miksmaster til krem, for så å røre inn bringebærsyltetøy og hele bringebær.

Ha ferdigstekte boller ut av ovnen, og la dem hvile litt på en rist. Ved servering, del dem i to og ha bringebærkrem i midten.Strø over litt melis på toppen og evt legg ved noen friske bær.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar